Títol capçalera

Mesura de govern

PLA
#BARCELONA
FÀCIL

Fomentant l'activitat econòmica a la ciutat

Breadcrumb

INICIATIVES DEL PLA

La mesura de govern del Pla Barcelona Fàcil es presenta el passat juny de 2021 amb la voluntat de facilitar a ciutadania, associacions, persones treballadores autònomes, persones emprenedores i empreses la interacció amb l’Ajuntament de Barcelona per posar en marxa i desenvolupar activitat econòmica a la ciutat.

La mesura consta de 27 iniciatives dins de 6 línies d’actuació:

línies d'actuació

La mesura de govern del Pla Barcelona Fàcil es presenta el passat juny de 2021 amb la voluntat de facilitar a ciutadania, associacions, persones treballadores autònomes, persones emprenedores i empreses la interacció amb l’Ajuntament de Barcelona per posar en marxa i desenvolupar activitat econòmica a la ciutat.

La mesura consta de 27 iniciatives dins de 6 línies d’actuació:

01/ Disposar de la informació de forma accessible i fàcil: Transformar el model d’atenció per facilitar i unificar l’accés a la informació necessària per a la creació de nova activitat econòmica a la ciutat.

02/ Agilitzar la tramitació relacionada amb la creació d’activitat econòmica Desenvolupar i integrar eines que permetin agilitzar el procés, la gestió dels tràmits i consultes associats a la creació d’activitat econòmica.

03/ Promoure la innovació municipal i la regulació business friendlyIncentivar la creació de regulació que reflecteixi les noves realitats relacionades amb l’activitat econòmica de la ciutat.

04/ Fomentar la coherència i homogeneïtat de criteris per a la creació d’activitat econòmica: 04/ Fomentar la coherència i homogeneïtat de criteris per a la creació d’activitat econòmica.

05/ Ampliar la cartera de serveis a oferir a les empreses: Impulsar la creació de nous serveis per donar resposta a les necessitats de les empreses i de la ciutadania

06/ Facilitar el vincle entre les empreses i el talent de la ciutat de Barcelona: landing i connectar el talent internacional amb les empreses de la ciutat

INICIATIVES DEL PLA BARCELONA FÀCIL

01/
Disposar de la informació de forma accessible i fàcil
1. Reorientar l’Oficina Virtual de Tràmits a les empreses  

Descripció

S’està treballant en el desenvolupament de noves funcionalitats per la nova Oficina Virtual de Tràmits. Anàlisi, disseny, construcció i implantació d’una sèrie d’evolutius sobre la plataforma de Gestor de Procediments Administratius de l’Ajuntament de Barcelona i estabilització dels mateixos amb tot el sistema ja construït.

Fites assolides

•    Simplificació dels tràmits
•    Agrupació de tràmits a la fitxa normativa
•    Nova funcionalitat d’agrupació de sol·licituds
•    Migració del tràmit de pagament, ara més usable per mòbil i amb possibilitat d’escanejar codi de barres
2. Millorar la informació prèvia al ciutadà

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és homogeneïtzar i simplificar la informació que hi ha actualment als diferents webs de l’Ajuntament de Barcelona, i crear passarel·les per tal de simplificar l’obtenció de la informació necessària per a la creació d’activitat econòmica en la ciutat i facilitar les interaccions de la mateixa amb l’Ajuntament de Barcelona.  

*Aquesta iniciativa inclou també les següents iniciatives:
3. Garantir que la informació sigui simple
4. Millorar el posicionament web de l’Ajuntament
21. Connectar els procediments amb els serveis a empreses

Fites assolides

•    Sessions de treball amb professionals experts de Barcelona Activa 
•    Sessions de workshop amb usuaris per testejar els actuals webs 
•    Millores a la Home de Barcelona Empreses
•    Conceptualització del Landing web del Pla Barcelona Fàcil
3. Garantir que la informació sigui simple

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és homogeneïtzar i simplificar la informació que hi ha actualment als diferents webs de l’Ajuntament de Barcelona, i crear passarel·les per tal de simplificar l’obtenció de la informació necessària per a la creació d’activitat econòmica en la ciutat i facilitar les interaccions de la mateixa amb l’Ajuntament de Barcelona. 

*Aquesta iniciativa inclou també les següents iniciatives:
2. Millorar la informació prèvia al ciutadà
4. Millorar el posicionament web de l’Ajuntament
21. Connectar els procediments amb els serveis a empreses

Fites assolides

•    Sessions de treball amb professionals experts de Barcelona Activa 
•    Sessions de workshop amb usuaris per testejar els actuals webs 
•    Millores a la Home de Barcelona Empreses
•    Conceptualització del Landing web del Pla Barcelona Fàcil
4. Millorar el posicionament web de l’Ajuntament

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és homogeneïtzar i simplificar la informació que hi ha actualment als diferents webs de l’Ajuntament de Barcelona, i crear passarel·les per tal de simplificar l’obtenció de la informació necessària per a la creació d’activitat econòmica en la ciutat i facilitar les interaccions de la mateixa amb l’Ajuntament de Barcelona. 

*Aquesta iniciativa inclou també les següents iniciatives:
2. Millorar la informació prèvia al ciutadà
3. Garantir que la informació sigui simple
21. Connectar els procediments amb els serveis a empreses

Fites assolides

•    Sessions de treball amb professionals experts de Barcelona Activa 
•    Sessions de workshop amb usuaris per testejar els actuals webs 
•    Millores a la Home de Barcelona Empreses
•    Conceptualització del Landing web del Pla Barcelona Fàcil
5. Integrar les dades d’activitat econòmica

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és integrar les dades de l’Institut Municipal d’Hisenda i de llicències d’activitats, en col·laboració amb l’Oficina Municipal de dades, per disposar de manera interna i externa, de cara a la ciutadania, de les dades relacionades amb l’activitat econòmica de la ciutat.

Fites assolides

•    Definició d’una nova proposta de visualització de dades d’activitat econòmica (Dades de l’Institut Municipal d’Hisenda i d’Ecologia Urbana)
•    Millora de l’estat dels tiquets de l’Espai Personal de Barcelona Activa
02/ 
Agilitzar la tramitació relacionada amb la creació d’activitat econòmica
6. Integrar l’Ajuntament de Barcelona a la Finestra Única Empresarial 

Descripció

L’adhesió a la Finestreta Única Empresarial permetrà agilitzar la tramitació relacionada amb la creació d’activitat econòmica i facilitar i millorar la percepció i l’experiència dels empresaris/àries i emprenedors/es a l’hora de dur a terme els tràmits i procediments relacionats amb la creació d'activitat econòmica i empresarial.

Fites assolides

•    Adhesió a la Finestreta Única Empresarial
•    Aprovació inicial de l’Ordenança Municipal d’Activitats i Intervenció Integral de l’Administració Ambiental (OMAIIAA) i ampliació del termini d’informació pública de 30 dies a 3 mesos
7. Desplegar una eina de traçabilitat d’atencions de l’OAE

Descripció

S’està treballant en el desenvolupament d’una eina de seguiment que permeti la traçabilitat en les consultes que es realitzen a l’Oficina d’Atenció a les Empreses i alhora permeti una visualització, per part de l’usuari en l’espai personal del Barcelona Activa, de l’estat específic en el que es troba la consulta.

Fites assolides

•    Elaboració del full de ruta per la integració d’atencions i activitats realitzades a Barcelona Activa a l’espai personal de l’Oficina Virtual de Tràmits
•    Millora de l’actualització de l’estat dels tiquets de l’Espai Personal de Barcelona Activa
8. Integrar el sistema estatal CIRCE

Descripció

S’abordarà la integració d’aquest sistema de l’estat, Centro de Informacion y Red de Creación de Empresas (CIRCE), amb els sistemes de creació d’activitat econòmica de l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu que les persones emprenedores puguin realitzar totes els tràmits necessaris per constituir l’empresa des de un únic punt, facilitant la interacció de la ciutadania amb tots els organismes implicats en la posada en marxa d’una activitat econòmica. 

Fites assolides

•    Publicació de la llei de Creación y Crecimiento de Empresas
•    Llançament d’iniciatives de millora de la xarxa CIRCE. S’han realitzat enquestes online i entrevistes qualitatives i s’ha recollit en l’Informe de millores de la xarxa CIRCE
9. Promoure l’ús de la identitat digital

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és establir el model de relació de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) amb els districtes i enfortir les competències de l’OAE relacionades amb la creació d’activitat econòmica, centralitzant al màxim l’atenció tant presencial com telefònica.

Fites assolides

•    Expedició de certificats a l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE)
10. Optimitzar els procediments vinculats a la creació d’activitat

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és establir el model de relació de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) amb els districtes i enfortir les competències de l’OAE relacionades amb la creació d’activitat econòmica, centralitzant al màxim l’atenció tant presencial com telefònica.

Fites assolides

•    Posada en marxa de l’agenda a nivell pilot a Sants
03/
Promoure la innovació municipal i la regulació business friendly
11. Avançar en la homogeneïtzació d’inici d’activitat econòmica

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és l’harmonització dels criteris de posada en marxa d’activitat econòmica dels diferents plans d’usos dels districtes de Barcelona.

Fites assolides

Planificada per 2024
12. Desenvolupar l’aplicatiu eActivitats

Descripció

S’ha treballat en el desenvolupament de un nou aplicatiu 100% digital que permet tramitar comunicats i llicències d’activitat econòmica i canvis de titular, tot de forma telemàtica, i mantenint l’Oficina d’Atenció a les Empreses com a espai de referència per consultes o tramitació presencial / no telemàtica.

Fites assolides

•    Execució de les proves de qualitat de l’aplicatiu eActivitats
•    Execució del Pla de Comunicació i el Pla de Formació
•    Preparació per la sortida en big bang de l’eActivitats
13. Simplificar i unificar els criteris dels plans d’usos

Descripció

Es pretén avançar en la simplificació i la unificació dels diferents criteris i requisits de documentació i tramitació que cada districte demana a les persones emprenedores i empresaris/àries en els procediments vinculats a la creació i desenvolupament d’activitat econòmica en la ciutat de Barcelona

Fites assolides

Planificada per 2024
14. Incorporar la visió econòmica al plantejament urbanístic

Descripció

Es treballa en la creació d’una taula de projectes estratègics de ciutat per tal de donar sortida a diferents projectes que busquen ubicació en la ciutat de Barcelona 

Fites assolides

•    Aprovació definitiva de la Modificació del Pla General Metropolità
•    Reactivació de l’Oficina 22@
•    Reunions de treball i visites a diverses empreses dels polígons per categoritzar tipologies d’activitat econòmica
•    Definició dels requeriments de les noves empreses que tendeixen a anar als polígons i com aquests requeriments es poden traduir a nivell urbanístic 
15. Enfortir la coordinació entre l’OAE i els SSTT dels districtes

Descripció

Es tracta d’un projecte de coordinació per millorar l’eficiència dels punts d’atenció existents a les Oficines d’Atenció Ciutadana (OACs) i l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) i garantir que totes les consultes i tràmits referents a la creació d’activitat econòmica es gestionen amb els mateixos criteris.

Fites assolides

•    Projecte 22@ Office al districte de Sant Martí 
•    Formalització circuit intern OAE – Districtes de Sants i Eixample
04/
Fomentar la coherència i homogeneïtat de criteris per a la creació d’activitat econòmica
16. Promoure regulació que reflecteixi noves realitats i activitats

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és promoure la creació de regulació i actualització de normatives ja existents que facilitin la creació i desenvolupament d’activitat econòmica i reflecteixi noves realitats en el teixit empresarial de la ciutat com les activitats mixtes i usos simultanis de l’espai.

Fites assolides

•    Propostes de simplificació administrativa projecte al Ministeri de Hisenda i Funció Pública
•    Publicació de la llei Creación y Crecimiento de Empresas
•    Creació del Barcelona Innova Lab Mobility i llançament del primer repte sobre com reduir la sinistralitat de motocicletes, que ha rebut 46 propostes d’entitats de 20 països
•    Aprovació definitiva la Ley de Fomento del Ecosistema de las Empresas Emergentes (Llei d’start-ups)
•    Nou servei de tarifa plana de l’Institut Municipal d’Hisenda per pagar impostos municipals
17. Establir mecanismes per flexibilitzar l’inici d’activitats d’alt impacte

Descripció

Es valoren diferents mecanismes, així com les implicacions d’un canvi en la normativa amb la finalitat que l’inici d’activitat i l’obtenció de llicències d’alt impacte es flexibilitzin podent-los dur a terme mitjançant un coneixement (declaració responsable de l’empresari/a o emprenedor/a). 

Fites assolides

•    Creació de l'Oficina 22@ 
•    Participació en la redefinició del sòl industrial dels polígons del Bon Pastor
18. Estudiar els tributs d’activitat econòmica

Descripció

S’ha estudiat l’impacte dels tributs vinculats a la creació d’activitat econòmica a Barcelona, amb l’objectiu de mesurar-ne l’eficiència i realitzar propostes de modificacions a realitzar en el marc actual, així com propostes a futur de noves bonificacions i/o exempcions.

Fites assolides

•    Elaboració de l’Estudi de tributs d’activitat econòmica 
•    Posada en marxa d’un anàlisi comparatiu de tributació de residus complementari a l’estudi inicial
19. Incentivar la creació de regulació metropolitana

Descripció

S’està treballant per trobar vies de col·laboració amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona per poder crear sinèrgies en l’àmbit metropolità entre els diferents oficines d’atenció a les empreses municipals i acabar creant una xarxa d’oficines metropolitana que estandarditzi procediments i comparteixi informació.

Fites assolides

•    Planificació del projecte
05/
Ampliar la cartera de serveis a oferir a les empreses
20. Ampliar i especialitzar la cartera de serveis de l’OAE

Descripció

Detectar a través de l’anàlisi de les necessitats de les empreses, la satisfacció amb els serveis actuals de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) i l’estudi de les principals tendències i nous serveis a oferir a les empreses de la ciutat de Barcelona per identificar la viabilitat de prestar-los a l’OAE.

Fites assolides

•    Elaboració de l’informe d'anàlisi dels serveis actuals i proposta preliminar de nous serveis 
•    Preparació i realització de workshops amb personal de Barcelona Activa per validar i completar la proposta de millores dels serveis
•    Creació d’un grup de treball per la posada en marxa la dotació als serveis d'eines i/o processos per millorar l’eficiència i la productivitat 
21. Connectar els procediments amb els serveis a empreses

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és homogeneïtzar i simplificar la informació que hi ha actualment als diferents webs de l’Ajuntament de Barcelona, i crear passarel·les per tal de simplificar l’obtenció de la informació necessària per a la creació d’activitat econòmica en la ciutat i facilitar les interaccions de la mateixa amb l’Ajuntament de Barcelona. 

*Aquesta iniciativa inclou també les següents iniciatives:
2. Millorar la informació prèvia al ciutadà
3. Garantir que la informació sigui simple
4. Millorar el posicionament web de l’Ajuntament

Fites assolides

•    Sessions de treball amb professionals experts de Barcelona Activa 
•    Sessions de workshop amb usuaris per testejar els actuals webs 
•    Elaboració de l’Informe de situació actual i del Llistat de millores preliminar
•    Millores a la Home de Barcelona Empreses
•    Conceptualització del Landing web del Pla Barcelona Fàcil
22. Fomentar la mediació per solucionar conflictes

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és crear òrgans i procediments de mediació per resoldre conflictes entre l’activitat econòmica de la ciutat de Barcelona i la ciutadania i l’Ajuntament de Barcelona o d’altres administracions públiques.

Fites assolides

•    Balanç del Servei de Mediació Veïnal i del projecte pilot Eixample Districte Mediador
•    Pla de millora del pilot de mediacions a l’Eixample
23. Millorar l’atenció en anglès

Descripció

S’està treballant perquè en els diferents punts d’atenció i informació de l’Ajuntament de Barcelona, així com en els espais virtuals de l’Ajuntament de Barcelona, es disposi de tota la informació i contingut en anglès o de contingut adaptat per al públic internacional. 

Fites assolides

•    Traducció del contingut virtual dels diferents serveis de l’Oficina d’Atenció a les Empreses a l’anglès
06/
Facilitar el vincle entre les empreses i el talent de la ciutat de Barcelona
24. Posar en marxa la Barcelona International Welcome Desk

Descripció

S’ha posat en marxa de l’Oficina d’Atenció al Talent Internacional a l’Oficina d’Atenció a les Empreses.

Fites assolides

•    Elaboració del Protocol Atenció Usuaris, creació del tiquet OAE Oficina i posada en marxa del sistema de demanda
•    Posada en marxa del nou web International Welcome i de l’oficina Barcelona International Welcome Desk
•    Signatura conveni entre Barcelona Global, Barcelona Activa i la subdelegació del govern
•    BIWD com a partner de la Copa Amèrica: participació proactiva en la redacció de la instrucció pel tractament prioritari d’aquest col·lectiu i desenvolupament de competències per facilitar la gestió de talent a l’esdeveniment
25. Potenciar la imatge de l’OAE com a espai referent

Descripció

Posicionar l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) com a espai referent i especialitzat en activitat econòmica, posant en valor les noves modalitats d’atenció que va adquirir arrel de les necessitats sorgides de la pandèmia.

Fites assolides

•    Enquestes de satisfacció de servei i detecció d’oportunitats
•    Informe d’anàlisi de la cartera de serveis actuals de l’OAE
•    Proposta preliminar de millores i nous serveis
•    Workshops d’avaluació de propostes amb equips de l’OAE
•    Creació d’un grup de treball per la posada en marxa de la dotació als serveis d'eines i/o processos per millorar l’eficiència i la productivitat
26. Col·laborar amb d’altres administracions d’impacte

Descripció

L’objectiu d’aquesta iniciativa és fomentar la comunicació amb la Generalitat de Catalunya, el Govern de l’Estat Espanyol i altres agents com BCN Global, col·legis professionals, etc. per a implementar diverses mesures del Pla Barcelona Fàcil i treballar possibles futures col·laboracions i projectes comuns.

Fites assolides

•    S’han celebrat sessions de contrast del Pla Barcelona Fàcil
27. Potenciar la marca Barcelona com a talent friendly

Descripció

Per tal d’atraure el talent que necessiten les empreses a Barcelona, es duen a terme un conjunt d’iniciatives i accions de promoció i comunicatives per potenciar el vincle entre l’activitat econòmica de Barcelona i el talent internacional i facilitar l’assentament d’aquest en la ciutat, així com per promocionar la Marca Barcelona.

Fites assolides

•    S’han realitzat accions de dinamització de la comunitat internacional a Barcelona: Barcelona International Community Day, Mobile World Congress, Integrated Systems Europe, SmartCity Expo World Congress.
•    A través de Barcelona Digital Talent s’han organitzat accions d’atracció talent digital internacional
•    S’ha celebrat una exposició itinerant de Marca Barcelona
•    S’ha participat a esdeveniments internacionals com la Marché International des Professionnels de L’immobilier (MIPIM) de Cannes, el Mobile World Congress de las Vegas, la Fira Exporeal de Munich, el WEB SUMMMIT de Lisboa, el Going Global Live de Londres…
•    Captació de l’esdeveniment de la Copa Amèrica per Barcelona a través del partnership amb la Barcelona International Welcome Desk
•    Llançament del web Barcelona International Welcome